Laat je merk vuur spugen met een killer brand story

“Het was een grimmige winteravond in 1973. Bij thuiskomst plofte Laurita moedeloos neer in de fauteuil in haar woonkamertje van nog geen zes vierkante meter. Ze had net te horen gekregen dat haar baan bij de textielfabriek, waar ze zich al jarenlang uit de naad werkte, zou verdwijnen. Ze had niets tegen Taiwanezen. Echt niet. Maar het feit dat haar werk zich naar Zuidoost-Azië ging verplaatsen, voelde als een meteorietaanslag in haar hart.

Haar beste vriend Carlos – een vooraanstaand musicus – had haar vorige maand uitgenodigd om hem te vergezellen naar Het Koninklijk Gala. Dit feest zou ontelbare deuren voor haar openen; hij zou haar voorstellen aan al zijn invloedrijke connecties. In een fractie van een seconde had haar I’m-on-top-of-the-world-gevoel plaatsgemaakt voor diepe wanhoop: zonder werk kon ze zich geen nieuwe jurk veroorloven. En haar bescheiden spaargeld had ze nodig voor de huur en eten.”

Dit verhaal gaat over een vrouw die haar baan in de textielfabriek kwijtraakt en het niet meer ziet zitten. Totdat ze een oude koffer van haar overleden moeder vindt, gevuld met stoffen, naalden en draad. Alsof aangedreven door een hamster op de XTC, werkt ze de hele nacht door aan haar galajurk; iedere steek, iedere naad is een stap dichter bij haar doel.

Dit zou zo maar eens het begin kunnen zijn van een brand story van een modeontwerper.

Lees je mijn nieuwsbrief De Monthly Peper al? Ontvang elke maand schrijftips, inspiratie en licht verteerbaar leesvoer. Mét een Mexicaans randje.


Een brand story, wa’s da?

Een brand story is het verhaal van jouw merk, de ziel van je organisatie. Het zijn de wortels die langzaam vanuit Moeder Aarde naar boven kruipen, je toekomstige fans bij de enkels grijpen en ze meesleuren in de wereld van jouw fantastische merk. In jouw verhaal neem je hen mee op een ontdekkingsreis waar de Griekse Odysseus jaloers op zou zijn. Bovendien vormt het de basis van ál je communicatie.

Na het lezen van je merkverhaal of brand story weet jouw lezer:

🔥Wie je bent
🔥Wat je doet
🔥Waaróm je dat doet
🔥Voor wie je dat doet
🔥Wat die mensen daaraan hebben

Je wilt mensen in het hart raken met je merkverhaal, alsof Cupido himself zijn pijlen op hen heeft afgevuurd. Dit doe je door geen standaard ‘ik-ben-Saskia-en-ik-schrijf-copy-omdat-ik-dat-leuk-vind”-tekst te schrijven, maar door een duidelijk plaatje te schetsen. Met gebeurtenissen, emoties, details.

Zo worden mensen fan van je merk.

Maar dat niet alleen. (Hierover later meer.)

Heb ik niet nodig hoor, zo’n brand story

Láááng niet alle bedrijven hebben een brand story of merkverhaal. (Ik zeg: gemiste kans.) Er zijn dan ook genoeg redenen om er geen te hebben of willen.

🔥Jouw organisatie richt zich puur op je producten en diensten: “Een verhaal? Mijn aanbod spreekt voor zich.”

Als jouw producten en diensten van fenomenale kwaliteit zijn, kunnen ze vanzelf een sterke reputatie opbouwen. In theorie.

🔥Je bent sceptisch over de effectiviteit: “Een merkverhaal gaat mijn verkoop of klantrelaties niet boosten, hoor.”

Hoe kun je concreet meten wat de impact is van een merkverhaal op je verkoop? Dat is moeilijk te zeggen. Verder kán een merkverhaal minder goed werken in een rationele, semi-emotieloze markt, zoals de technologiesector of de chemische sector.

🔥Jij gebruikt die moneys en energie liever voor andere dingen, zoals productontwikkeling of verkoop: “Kost alleen maar tijd en geld, zo’n merkverhaal.”

Wil je een merkverhaal laten schrijven, dan moet je daarin investeren. Flappen, uiteraard, maar ook tijd. Je moet tijd vrijmaken om geïnterviewd te worden, je moet feedback geven op de tekst etc. Pfff… Heb je helemaal geen zin in.

🔥Je vindt het moeilijk om authentiek te zijn: “Tja… waar sta ik voor?”

Misschien heb je helemaal geen duidelijke missie, visie of kernwaarden. Of zit je nog in de beginfase en ben je je voortdurend aan het heroriënteren. Misschien zeg je A maar doe je B, en practise je niet wat je preacht. Dan kan het lastig worden.

Of toch wel?

Wat heb je nu echt aan een brand story? En waarom zou je als organisatie geld investeren in het laten schrijven ervan?

Nou. Je hebt er reteveel aan. Het heeft zowel extern als intern een positief effect.

Jouw brand story is als Gerard Joling die rondparadeert en shinet tijdens een concert van de Toppers in de Amsterdam Arena: je grijpt jouw plek op het podium en laat jouw karakter in elk woord op het scherm doorsijpelen. Je laat een stukje van je ziel zien.

Waar geloof jij in? Waar sta je voor?

Zoals Brené Brown schreef in De kracht van kwetsbaarheid: als jij delen van jezelf laat zien waar normalerwijze een beschermende laag overheen zit, kun je juist verbinding creëren met de ander. Je geeft je doelgroep de mogelijkheid zich te herkennen in jouw verhaal: “¿Quéééé? Zo denk ik er precies over!”

Naast dit externe effect, heeft een brand story ook een intern effect, binnenin je organisatie:

🔥Iedereen in jouw team weet nu precies wat de kernwaarden, missie en visie zijn.
🔥Iedereen draagt dezelfde boodschap uit; je zorgt voor een consistente communicatie.
🔥Een merkhaal kan je team motiveren en inspireren.
🔥Het kan nieuw talent aantrekken dat zich identificeert met je merk en dus extra enthousiast en gemotiveerd is.
🔥Het geeft je team ruimte om creatief mee te denken binnen de context van je merk.
🔥Het helpt bij het maken van strategische beslissingen; sluit dit doel aan bij onze merkidentiteit?


Zo pak ik dat aan

Wanneer wij aan de slag gaan met jouw brand story, kruip ik in de huid van de Griekse filosoof Socrates. Tijdens het interview vuur ik al mijn brandende vragen op je af. We gaan diep. Want daar ligt het goud. Ik ga door totdat ik een glashelder beeld heb van je organisatie.

“Waarom doen jullie dat?”
“Wat bedoel je precies?”
“Kun je daar een voorbeeld van geven?”

Plan geen meetings in na het interview, want je bent waarschijnlijk zo gaar als een tropische garnaal die in de brandende zon een hele fles tequila achterover heeft gegooid.

Na drie weken krijg je de eerste versie van je brand story. Heb je dan nog opmerkingen? Kom maar door. Die verwerk ik zodat de eindversie helemáál vuur spuugt.

Laat ‘s zien dan

“Heel leuk, dat gelul over brand stories en merkverhalen. Heb je ook een voorbeeld?”

Of course I do.

Hier kun je mijn eigen brand story lezen.

Het uitwisselen van verhalen is een van de krachtigste manieren om ons met anderen te verbinden. Verhalen geven betekenis aan ons bestaan. Ze inspireren ons, motiveren ons, overtuigen ons.

En bovenop dat alles: verhalen verkopen.

Genoeg gepraat.


Heb je hulp nodig bij jouw brand story? Ik ben benieuwd naar jouw verhaal. Stuur me een Mexicaanse postduif of laat hieronder een comment achter, dan gaan we samen aan de slag.

Vorige
Vorige

De Monthly Peper #1 | Augustus 2024

Volgende
Volgende

Wah seggie? Mieter die schrijftaal lekker in de prullenbak en schrijf zoals je praat