De Monthly Peper #1 | Augustus 2024

De állereerste Monthly Peper🌶️


Hola, muy buenas tardes

Daar is ‘ie dan: de eerste Monthly Peper! 
Klik hier om deze nieuwsbrief in een staat van Mexicaanse zomerextase te lezen☀️.

La vida mexicana

Deze brief breng ik jou vanuit Mérida: de hoofdstad van de Mexicaanse staat Yucatán. De straten in het centrum zien eruit alsof iemand een zakje Skittles heeft opengetrokken en op de muren heeft gesmeerd, zo kleurrijk. Word ik blij van.

Én ik kan ’s avonds met een veilig gevoel alleen over straat. Hier geen El-Chapo-taferelen*. Heerlijk.


*Niet meer tenminste. Dit was in 2001 wel zijn schuilplaats.

Pittig leesvoer

Ik las een amusante short story van de Japanse schrijver Haruki Murakami: The Second Bakery Attack. Over een pasgetrouwd stel uit Tokyo dat ’s nachts wakker wordt met zó’n verschrikkelijke honger – maar niets in huis heeft – dat ze besluit een overval te plegen.

“We got into my old Corolla and started drifting around the streets of Tokyo at 2:30 am, looking for a bakery.
(…)
Stretched out on the backseat, long and stiff as a dead fish, was a Remington automatic shotgun. We had two black ski masks in the glove compartment. Why my wife owned a shotgun, I had no idea. Or ski masks. Neither of us had ever skied. But she didn’t explain and I didn’t ask.”

Heb jij onlangs iets gelezen waarvan je moest grinniken of snotteren?

👉 Laat het achter in de comments of stuur me een bericht.

Wil ik lezen.

Schrijftip van de maand

Greetz is mijn held als het gaat om verjaardagskaarten🥳. Online een vrolijk design uitzoeken, een leuke foto en sticker erbij, klaaaar.

Oh nee. Die kuttekst nog.

Na de zin “Gefeliciteerd met je verjaardag!” krijg ik spontaan writer’s block. Dus ging ik op onderzoek uit.


5 tips voor het schrijven van een niet-standaard-en-lame-ass verjaardagskaart:

🌶️Noem je favoriete herinnering samen en wat er zo speciaal was.
“Herinner je je die avond dat we die Amish-bruiloft crashten tijdens onze trip door Amerika in 2005? Ik moet nog altijd lachen wanneer ik denk aan …”

🌶️Stel een activiteit of nieuw avontuur voor.
“Laten we dit jaar eindelijk die workshop bonsai kweken volgen.”

🌶️Vertel wat je waardeert of bewondert aan de jarige – maar kijk uit voor kotsneigingen.
“Ik wilde even zeggen dat ik je zelfdiscipline bewonder (echt waar). Elke ochtend om 5:00 uur opstaan om 5 km te hardlopen? Ik doe het je niet na!”

🌶️Deel een gepersonaliseerd wenslijstje.
“Ik wens jou veel bodypainting-middagen met Sjarel, nachten waarin je baby minstens 10 uur slaapt en bakken vol creativiteit voor je nieuwe tassenmerk.”

🌶️Benoem dingen die de jarige het afgelopen jaar heeft gedaan of bereikt.
“Je enthousiasme voor je nieuwe hobby, jongleren in het donker met driehoofdige puppy’s, werkt aanstekelijk. Ook vind ik het mooi om te zien dat je een betere balans hebt gevonden tussen je werk als onderwater-pizzabezorger en je privéleven. Lekker bezig!”

Blog

Dat verhalen een ongekende kracht bezitten, dat weet je waarschijnlijk wel. Denk aan Disney, TED Talks en Coca-Cola, die allemaal op hun eigen manier de kracht van verhalen inzetten.

Hoe kun je deze special force gebruiken voor je eigen merk of bedrijf?

Dat lees je in mijn artikel:

🔥Laat je merk vuur spugen met een killer brand story

In de spotlight

Zit je moedeloos te stoeien met je teksten? Voor je e-book, website, brochure, social media…

👉 Misschien is mijn brainstormsessie iets voor je.

Tot volgende maand!

Saluditos,

Saskia
Die copywriter met die pepers

P.S. Ken je iemand die deze nieuwsbrief moet lezen? 

👉 Stuur 'm door!

Dan kunnen ze zich hier aanmelden.

Volgende
Volgende

Laat je merk vuur spugen met een killer brand story